بزودی قحطی مواد لبنیاتی شرکتی در کشور/ پنج کارخانه بزرگ لبنیاتی کشور اعلام کردند در ماه آینده اعلام ورشکستگی میکنند

5 شرکت بزرگ لبنیاتی در آستانه ورشکستگی و احضار وزیر صنایع به مجلس

در نتیجه سیاست های اقتصادی دولت در دو سال گذشته و عدم پرداخت یارانه تولید، 5 شرکت بزرگ لبنیاتی کشور در نامه ای به مسئولان نظام اعلام کرده اند، در صورت تداوم وضعیت موجود، در ماه آینده اعلام ورشکستگی خواهند کرد
 

در پی نامه 5 شرکت بزرگ لبنیاتی کشور و اعلام ورشکستگی قریب الوقوع آنها در نتیجه سیاستهای دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس احضار شد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، در نتیجه سیاست های اقتصادی دولت در دو سال گذشته و عدم پرداخت یارانه تولید، 5 شرکت بزرگ لبنیاتی کشور در نامه ای به مسئولان نظام اعلام کرده اند، در صورت تداوم وضعیت موجود، در ماه آینده اعلام ورشکستگی خواهند کرد.

این 5 شرکت، افزایش شدید هزینه های تولید و مواد اولیه و همچنین عدم پرداخت یارانه تولید را در کنار ممنوع کردن افزایش قیمت، علت بروز بحران مالی و خطر ورشکستگی خود اعلام کرده اند.

نمایندگان مجلس بر اساس نظر کارشناسان، پرداخت یارانه تولید به صنایع لبنیاتی کشور را تنها راه جلوگیری از ورشکستگی و توقف تولید لبنیات عنوان کرده اند تا با حفظ قیمتهای موجود و عدم گرانتر شدن محصولات لبنی، افزایش هزینه های تولید از طریق پرداخت یارانه تولید جبران شود.

 


عکس ها تزئینی است

 

گفته می شود وزیر صنایع پس از حضور در مجلس، ضمن تایید مشکل صنایع لبنی، پرداخت یارانه تولید به این کارخانجات را به دلیل عدم تامین منابع مالی آن از سوی دولت، غیرممکن خوانده است.

بنابر آخرین اطلاعات، نتایج جلسه مشترک کمیسیون امینت ملی مجلس شورای اسلامی با وزیر صنعت و تجارت طی صورتجلسه ای به دیگر نهادهای تصمیم گیرنده نظام ارسال شده است.

 

این در حالی است که مشکلاتی مشابه برای شرکت های تولیدی اساسی مصرفی در حوزه خانوار دیگر نیز همچون شرکت های تولید مواد شوینده به شکل حاد وجود دارد که در حال حاضر برخی کالاهایشان را با 25 تا 40 درصد زیر قیمت تمام شده در حال ارائه به بازار هستند و بدون ارائه راهکارهایی همچون ارائه دلار دولتی، نه اجازه کاهش حجم تولید به ایشان داده می شود و نه اجازه افزایش قیمت به میزانی که حداقل از ضرردهی این تولیدات بکاهد و این شرایط نگرانی های جدی را به همراه داشته است.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این موضوع ابعاد امنیتی پیدا کرده بود، به خبرنگار «بازتاب» گفت:  کمیسیون امنیت ملی با دعوت از وزیر صنعت به موضوع ورود پیدا کرد.

به گفته وی تولیدکنندگان و حتی مردم سوال هایی را از کمیسیون مطرح کرده بودند و وزیر صنعت به کمیسیون امنیت ملی دعوت شد تا در مورد دغدغه های این بخش صحبت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی عنوان کرد، وزیر صنعت در این جلسه بیشتر به دغدغه های کلی پرداخت و این موضع مطرح شد که اگر قیمت گذاری روی گندم، شیر و لبنیات به صورت واقعی صورت نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گفته وی، در این جلسه این موضوع مطرح شد که دولت متناسب با هزینه تمام شده تولید، محصول را  از تولیدکننده خریداری کند و اگر می خواهد قیمت تمام شده برای مردم را کاهش دهد، از بسته های حمایتی استفاده کند.

وی افزود: وزارت صنعت باید به کمک تولیدکننده بیاید تا محصولات با قیمت متعادل تر به دست مصرف کننده برسد.

بیان دیدگاه